Suzie van Staaveren & Bernice Nauta

‘Een compromis sluiten is voor een kunstenaar eigenlijk taboe’

Waaraan kunnen we jullie werk herkennen? ,,We zoeken telkens naar een compromis tussen twee woorden in de vorm van een beeld. Het zijn compromissen tussen tegenstellingen en dualiteiten als ja/nee, plant/mens, lichaam/geest, realiteit/fictie, zwart/wit, wij/zij en link/rechts.’’

Wat gaan we bij Vensterbank van jullie zien?,,We tonen werk dat onderdeel is van Het Compromis, een groter project waar we al langere tijd mee bezig zijn. Het zijn trofeeën die een compromis sluiten tussen winnen en verliezen. Het tonen van trofeeën in een etalage werkt goed: trofeeën die aan winnaars worden uitgereikt, kunnen immers gewoon in een winkel worden gekocht.” 

Op welke plekken in Leiden komen jullie graag? ,,We komen vooral in Leiden om Gijsje en haar hondje Wiske te bezoeken. Soms gaan we naar tentoonstellingen, zoals Beelden in Leiden of een expositie in het Sieboldhuis.” 

 Welke kunstenaars vinden jullie op dit moment interessant? ,,Fischli und Weiss, Anna und Bernhard Blume, en Harald Thys en Jos de Gruyter. Ze vormen net als wij duo’s. Tijdens onze samenwerking merkten we dat we op een gegeven moment een compromis met elkaar moesten sluiten. Een compromis tussen de perspectieven van twee kunstenaars. We vinden dat grappig om dat te doen, want een compromis sluiten is als kunstenaar eigenlijk taboe. We herinneren ons nog dat op de academie werd gezegd dat je je als kunstenaar niet democratisch mag opstellen.’’

Jullie werk hangt straks in een voormalig all you can eat-restaurant. Wat zouden jullie er sowieso bestellen? ,,Thee en loempia’s.” 

 

The Compromise

Tekst Robbie Schweiger

All interaction, collaboration and relationships between objects (human and nonhuman) are based on compromise. Compromise is a necessity, but somehow considered a weakness. The exhibition with new work by Suzie van Staaveren and Bernice Nauta explores compromise not as failing but as a quality that acknowledges the agency of others and other things.

Bernice’ and Suzie’s collaboration is based on friendship and a shared internal conflict in which both artists search for ways to let go of pretensions to mastery over their decisions, materials and their work. Where Suzie leaves room for the material, the audience and coincidence to play a role in her abstract sculptures and installations, Bernice creates fictional characters that act ‘autonomously’ and leave traces and objects in the exhibition space.

Although taking a step back as an artist and allowing the other into the work is an important part of both Suzie’s and Bernice’ practice, doing exactly this proved difficult. Being confronted with your ego and stepping over it without losing yourself is difficult. Compromise is difficult.

 In The Compromise several fictional characters manifest themselves: ‘tricksters’. They disrupt, disobey rules and conventional behaviour, and go beyond dualistic thinking. A trickster is neither a person nor an object. It has no gender and is indifferent to every normative framework and therefore does not think in ‘good’ and ‘bad’. The objects and the exhibition space form its playfield, where it tricks the audience and shows how beliefs and values aren’t as solid as they seem. The objects and tricksters shake up a worldview, which is based on competition, opposition, demarcation and appropriation, and proposes different kinds of thinking and behavior of coexistence in compromise.

Suzie van Staveren 
www.suzievanstaaveren.com 
www.instagram.com/svstaaveren

Bernice Nauta
www.bernicenauta.nl
www.instagram.com/bernicenauta