Stijn Elshuis

‘Centraal in mijn werk staat onze relatie tot de natuur in dit digitale tijdperk’

Waarom doe je mee aan vensterbank? ,,Ik vind het interessant dat het geen standaard white cube tentoonstelling is. De manier van werk tonen bij Vensterbank is een uitdaging voor zowel kunstenaar als toeschouwer.’’

Wat staat centraal in jouw werk? ,,Mijn werk behandelt altijd vragen over onze relatie tot de natuur in dit digitale tijdperk.’’

Hoe ga je te werk? ,,Ik doe veel research, ik denk veel na en uiteindelijk ga ik op zoek naar het beste medium en de beste materialen om mijn verhaal mee te vertellen.’’

Welke kunstenaar inspireert jou? ,,Wat dat betreft is mijn interesse heel breed en wisselt ook om de zoveel tijd. De laatste tijd ben ik erg geïnteresseerd in Zwitserse kunstenaars als Ugo Rondinone en Urs Fischer. Er schuilt een bepaald soort droge humor in hun werk.’’

Studio Stijn Elshuis

Wat heb jij met Leiden? ,,Om heel eerlijk te zijn ben ik niet heel bekend met Leiden. Ik ken de stad vooral van het Naturalis en de Lakenhal.’’

Jouw werk is te zien in een voormalig all you can eat-restaurant. Wat zou jij er bestellen? ,,All you can eat kaasplankje.’’

We leven in een tijd van snelle ontwikkelingen, in een tijd waar er serieus wordt nagedacht over het leven op mars, in een computergame, of in een matrix, en waarin we een computer een burn-out kunnen geven door middel van artificiële intelligentie. Een tijd waarin een hoop gaat veranderen. Een schakelperiode.

Dit maakt dat ik mij afvraag welke rol de natuur zal gaan spelen en wat voor veranderingen er binnen de natuur kunnen en zullen gaan plaats vinden en welke vormen deze natuur zou kunnen aannemen. De natuur lijkt een tegenpool te zijn van de techniek, de snel veranderende techniek tegenover de zich langzaam evoluerende natuur. De natuur die zo een belangrijke rol speelt in onze gezamenlijke geschiedenis door middel van de grote verhalen en de sprookjes, door onze afhankelijkheid en onze strijd om hem de baas te zijn.

Maar mochten wij werkelijk naar mars gaan of in een game komen te leven, daar waar geen bomen of struiken groeien, en geen vogels vliegen, daar waar het bewijs van een rivier van eeuwen oud moet worden afgelezen van lijnen op een foto, maar waar geen werkelijk water stroomt. Zullen wij daar niet verlangen naar de beeltenis van bomen, dieren en planten? Net als de stadsmens verlangt naar een park en bomen in de straat. Deze natuur is niet noodzakelijk voor het overleven maar wel noodzakelijk voor een leefbare omgeving. En hoe zullen we deze ‘artificiële’ natuur dan vormgeven?

www.stijnelshuis.com
instagram.com/stijnelshuis