Nienke Hoed

‘Subtiliteit en gevoeligheid is iets wat ik nastreef in mijn eigen werk’

Waar kunnen we jouw werk aan herkennen? ,,Ik maak geabstraheerde vormen en gebruik materialen zoals papier, hout en kunststof. Mijn werk ontstaat vanuit een interesse in de manier waarop (jonge) mensen hun identiteit zorgvuldig vormgeven op social media. 
De vormen die ik gebruik zijn vaak afkomstig uit YouTube video’s, zoals vlogs waar mensen hun leven filmen en delen met hun volgers. Ik verstil deze momenten in mijn collages, waardoor er een kwetsbaarheid ontstaat die in contrast staat met de vluchtige beeldcultuur van YouTube.’’

Hoe ga je te werk? ,,Ik begin met verzamelen van video-stills en materiaal. Ik verzamel een hoop verschillende soorten papier, karton en ik beschilder mijn papier, waardoor er verschillende structuren ontstaan. Hiermee probeer ik diepte te creëren in de platte vlakken van mijn collages. De video-stills ontleed ik als het ware, hier haal ik vormen uit die ik vervolgens vertaal in het papier. Simpelweg door een heleboel te knippen. 

Op een gegeven moment ligt de vloer van mijn atelier bezaaid met papier, snippers, vormen en restvormen. Vormen en kleuren komen naast en op elkaar te liggen en dit zorgt voor onverwachte combinaties, anders dan wanneer ik een schilderij zou maken en zelf kleuren naast elkaar zou plaatsen.
Ik maak ook gebruik van lasersnijden, ik fotografeer veel tijdens mijn werkproces, en sommige van deze vormen vergroot ik uit en laat ik snijden in hout, die ik vervolgens beschilder en kan combineren met het papier. Ik heb het gevoel dat ik me door middel van collagetechniek kan laten verassen door toevalligheden, ondanks dat het proces vaak resulteert in gesimplificeerde en gestileerde beelden.”

Studio/work in progress
Nienke Hoed

Waarom doe je mee aan Vensterbank? ,,Marissa is een oud-klasgenoot van mij van de HKU en ik heb daardoor het proces van het ontstaan van Vensterbank vanaf een afstand gevolgd. 
Ik vind het onwijs goed aangepakt en supermooi dat ze een plek creëert voor hedendaagse kunst in een stad waar dat tot nu toe redelijk ontbrak. Vensterbank is ook een meer dynamische manier om kunst te tonen dan een galerieruimte en kunst presenteren in een witte ruimte. Er worden veel mensen bij het project betrokken en de plek bevindt zich bij het station in de openbare ruimte, hierdoor is er geen drempel voor mensen om even de tijd te nemen en naar de kunst te kijken.”

Welke kunstenaar inspireert jou? ,,Laatst zag ik werk van Yann Gerstberger in een galerie, zijn werk maakte veel indruk op mij door de enorme kleurvlakken en de verschillende materialen zoals textiel en krijt. De hele ruimte had heel veel energie en daar werd ik door geprikkeld. 
Richard Tuttle is een kunstenaar waar ik ook veel naar kijk. Zijn werk lijkt vaak erg eenvoudig. Het heeft een zacht kleurenpalet en hij weet met weinig middelen hele sterke beelden te maken. Het is speels maar ook daadkrachtig, het is schilderachtig maar het zit niet in een kader, het is vaak een vrije vorm waardoor het sculpturaal wordt. Deze contrasten vind ik erg mooi en de subtiliteit en gevoeligheid in het werk is iets wat ik ook nastreef in mijn eigen werk.” 

Wat heb jij met Leiden? ,,Ik vind Leiden een supermooi stadje met alle grachten en bruggetjes, soms kom ik hier om wat te drinken. Laatst was ik in een bruine kroeg met oude schilderijen en kaarsjes op de bar, dat is zo heerlijk kneuterig dat je er haast nostalgisch van wordt en even terug wil gaan in de tijd.’’

Jouw werk is te zien in een voormalig all you can eat-restaurant. Wat zou jij er bestellen? ,,Iets wat lekker spicy is, een curry of iets dergelijks. Biertje erbij, helemaal top.’’

Nienke Hoed (1993) maakt collages, schilderijen en wandobjecten van verschillende materialen zoals hout en papier. Het vertrekpunt in haar werk is de oneindige beeldenstroom uit het online universum. De vormen uit de collages en objecten zijn meestal afkomstig uit YouTube video’s zoals ‘vlogs’, waarin mensen hun leven vastleggen op camera en delen met hun volgers.

Door een proces van verzamelen, sorteren en schuiven ontstaan er nieuwe beelden die vaak niet meer direct te herleiden zijn naar de oorsprong en zich begeven tussen abstractie en figuratie. De verstilde vormen en vaak zachte kleuren staan in contrast met de vluchtigheid en felheid van deze hedendaagse beeldcultuur.

www.nienkehoed.com
instagram.com/nienkehoed