Iede Reckman

‘Ik werk altijd vanuit een wiskundig of geometrisch idee’

Waarom doe je mee aan Vensterbank? ,,De locatie bij het station is een gekke plek en vraagt om een speciale aanpak. Als bezoeker loopt je de ruimte namelijk niet in. Het is veel meer een etalage-achtige opzet. Heel anders dan ik gewend ben.”

Waaraan kunnen we jouw werk herkennen? ,,Het zijn vaak houten geometrische constructies, die voor een groot deel de ruimte vullen. Ik maak ook tekeningen, maar altijd met een wiskundig of geometrisch achterliggend idee als uitgangspunt.”

Wat heb jij met Leiden? ,,Ik woon er sinds mijn 20ste. Eerst in antikraakwoningen en nu samen met mijn vrouw en dochter in de stad. Mijn atelier is in Den Haag, maar Leiden voelt als thuis. Ik kom graag bij muziekwinkel Plato, Museum Volkenkunde en De Burcht. Ik ga ook graag met mijn dochtertje naar de loempiakraam tegenover de bibliotheek, inmiddels een wekelijkse traditie. We wandelen daarna richting het Plantsoen aan de Singel, daar heb je een volière. Ik houd van een beetje ronddolen.”

Foto Nicola Kirkaldy

Welke kunstenaars vind jij interessant? ,,Ik ben groot fan van conceptuele kunstenaars, zoals Carl Andre, Sol LeWitt en Roman Olpaka. Zij werken met geometrische vormen en vanuit een vooropgezet plan. Het is strak, voorspelbaar en er zit veel herhaling in. Roman Opalka schrijft al schilderend cijfers op. Dat doet hij al zijn leven lang. Hij houdt zo vast aan een bepaalde gedachtegang dat er bijna geen ruimte meer is voor creatieve uitspattingen. Voor een kunstenaar is het eigenlijk veel moeilijker om een concept zo drastisch vast te leggen, dan dat je om de zoveel tijd weer een nieuw project begint. Ideeën blijven sowieso wel stromen. Het feit dat hij dat juist blokkeert, vind ik spannend.”

Jouw kunst hangt straks in een voormalig all you can eat restaurant. Wat zou jij er bestellen? ,,Sowieso vegetarisch. Ik ben wel fan van de loempia, het liefst een Vietnamese.”

 Iede Reckman compares the making of a sculpture with natural phenomena. He sees nature as an optimum balance between randomly and calculated influences. In his work he tries to find a similar balance. By repetition of shape and action Reckman focuses on processes that become part of creating and defining the artwork: the process of developing and making as well as the process of observing. Within these processes he questions where the artwork does exist. In the attempt to hold the transition between idea and material connected, the logic of ordinary dimensions is stretched to a level of integrated physical and mental realms.

Iede Reckman graduated from the Royal Academy of Art, The Hague with a specialization in sculpture in 2003 and in 2013 he graduated with an MLitt degree at the Glasgow School of Art. His work has been exhibited internationally and he has participated in residencies at MacDowell Colony and Bemis Center for contemporary art in the US, Gyeonggi Creation Center in Korea, Meetfactory in Czech Republic, Market Gallery and the Scottish Sculpture Workshop in the UK and most recently at the European Ceramic Workshop (EKWC) in The Netherlands. In 2003 he co-founded the artist-run-space Billytown in The Hague.

www.iedereckman.com
www.instagram.com/iedereckman

 

For all but finitely many (2015), foto Jhoeko
Kelvin Morris junction (2013)
Higgs (2017), foto Jhoeko
Rolls and miceladders (2015), foto Petr Willert