Gijsje Heemskerk

‘Ik vind het belachelijk dat je pas kunstenaar kunt zijn als je volwassen bent’

Waarom doe je mee aan Vensterbank Leiden?  ,,Ik ben door Marissa Karlas gevraagd als curator en dat leek mij hartstikke leuk. Ik zeg niet snel nee tegen dingen, want ik vind het een eer als mensen mij voor een project vragen. Ik doe ook mee als kunstenaar. Ik ben kunstenaar én curator, daartussen is het voor mij een groot grijs gebied. De beste curators zijn ook kunstenaar, zeggen ze.’’

Waar in Leiden kom je graag? ,,In mijn atelier Oh Nee aan de Lombokstraat. Ik zit daar met mijn broertje Nik Heemskerk en vriendin Emma van Noord. Nik is illustrator en Emma beeldend kunstenaar. Het is ook een projectruimte waar exposities worden gehouden. Ik voel me er helemaal op mijn gemak.’’

Waaraan kunnen we jouw werk herkennen? ,,Het is altijd figuratief en verwijst vaak naar folklore of sprookjes. Ik maak sculpturen, schilderijen en ik schrijf korte verhalen. Mijn werk verwijst ook wel een beetje naar outsider art. Daarmee bedoel ik kunst die niet in het stereotype beeld van kunst past. Vaak gemaakt door mensen zonder kunstopleiding of met een geestelijke beperking. Ik plaats ‘outsider art’ altijd tussen aanhalingstekens, want wie is gek en wie niet?”

Waar doe je inspiratie op? ,,Door plekken of dingen die doorgaans niet worden gezien als kunst. Kindertekeningen, bloemencorso, carnaval. Ook folkloreverhalen vind ik heel boeiend, zoals die over de Witte wieven.’’

 

Welke kunstenaar vind je interessant? ,,Ik wil graag een vrouw noemen. De kunstwereld is namelijk heel wit en mannelijk en ik ben blij te zien dat daar eindelijk verandering in komt. Ik vind de schilderijen van Ireé Zamblé heel goed. Ze kan technisch gezien niet per se heel goed schilderen, maar ze zet dat gebrek heel goed in. Daardoor wordt het in plaats van een gebrek, juist een plus. Ook vind ik Nico van Nimwegen goed. Ze kan goed tekenen en maakt hele gekke sculpturen van bijvoorbeeld takken die ze in de tuin vindt. Ze is geloof ik pas vijf jaar oud. We sturen elkaar tekeningen via de post en spreken ook weleens af. Ik vind het eigenlijk belachelijk dat je pas kunstenaar kunt zijn als je volwassen bent. Zij maakt namelijk veel beter werk dan ik en is erg gedreven.’’

Jouw werk hangt straks in een voormalig all you can eat-restaurant. Wat zou jij er sowieso bestellen? ,,Ik ben gek op aubergine, dus een lekker Indonesisch gerecht met aubergine lijkt me wel wat. Tempé of tofu zou ik ook bestellen.’’

Gijsje Heemskerk

Binnen mijn werk is er een beeldtaal te herkennen die zowel verwijst naar kindertekeningen, outsider art, als folklore. Ik ben onder andere gefascineerd door deze vormen, omdat er doorgaans gewerkt wordt vanuit een wereldbeeld die niet de empirische werkelijkheid inkadert als bestaande uit louter subjecten en objecten. Met andere woorden, de wereld wordt niet gezien als aan de ene kant de objectieve, rationele mens en aan de andere kant de ‘natuur’ die te ontdekken valt. 

De wereld wordt vaak bekeken vanuit een animistisch perspectief, waarin veel dingen onverklaarbaar blijven en men open staat voor verassingen. Denk bijvoorbeeld aan de geesten binnen de islamitische cultuur, die kunnen veranderen in iedere vorm die zij wensen, van mens tot hond, tot een vreemde mix van verschillende dieren. Of de fantasie van kinderen, die geloven dat er kabouters bestaan of dat zij kunnen vliegen. Of aan fabelverhalen, waarin niet-menselijke dieren een antropomorfische vorm aannemen.

Vanuit het hedendaags, westers perspectief zal deze benadering weggewuifd worden, omdat men het te absurd, of naïef vindt. Mij is het juist te doen om deze absurditeit en ontvankelijkheid voor het ongrijpbare, dit schept namelijk mogelijkheden en verrijkt de fantasie.

cargocollective.com/gijsjeheemskerk
www.instagram.com/gijsjechieltje

Atelier Oh Nee
www.instagram.com/atelierohnee
atelierohnee.blogspot.com