Floor Dekkers

 ‘Klei is voor mij heel intuïtief en dat speelse zie je terug in mijn werk’

Waaraan kunnen we jouw werk herkennen?  ,,Ik maak tekeningen en keramiek. Na mijn afstuderen ben ik vooral blijven tekenen en op een bepaald moment leek het me leuk om die tekeningen een fysieke vorm te geven. Daarom ben ik drie jaar geleden met keramiek begonnen. Het werken met klei is voor mij heel intuïtief en dat speelse, enigszins provisorische wat daaruit voortvloeit, zie je ook terug in mijn werk. Ik heb de laatste tijd veel kronkels van keramiek gemaakt – grillige, golvende objecten met stippen erop. Ik denk dat ze voortvloeien uit een fascinatie voor woorden die niet eenduidig te definiëren zijn, zoals friemelen, of frutsel, of kronkel dus.
Daarnaast maak ik ook tekeningen, momenteel vooral op mijn iPad. Vaak zijn de tekeningen abstract, maar ook verhalend. Ik zie het als een soort stripverhalen zonder tekst of clou. Ik creëer graag kaders voor de vormen die ik zonder woorden beschrijf, zowel letterlijke als figuurlijke kaders. Alsof die poëtische vormentaal ook een poëtisch kader nodig heeft, zeg maar.”

Waarom doe je mee aan Vensterbank? ,,Het is laagdrempeliger dan een galerie en toegankelijk voor iedereen. Daarbij komt dat Annosh een goede vriendin van mij is. Daar kan ik geen nee tegen zeggen natuurlijk.’’

 

Wat heb jij met Leiden? ,,Leiden is voor mij vrij onbekend. Veel verder dan het centraal station ben ik nooit gekomen. Gek eigenlijk, dan woon je al zo lang in Nederland en ken je heel veel steden nog niet. Ik kom uit Nijmegen, maar woon nu al meer dan tien jaar in Amsterdam.’’ 

Welke kunstenaar vind je interessant? ,,Het werk van Lily van der Stokker vind ik te gek. Zij maakt speelse en kleurrijke muurschilderingen met veel pastelkleuren als roze en lila. Ze schildert een soort uitvergrote doedels die zo uit de agenda van een tienermeisje zouden kunnen komen. Ze schuwt het feminiene niet en heeft het lef om buiten de normen van de kunstwereld te werken. Dat vind ik tof. Een andere kunstenaar die ik bewonder is David Hockney. Aan zijn werk ben ik al jaren verknocht. In zijn werk zit veel plezier en speelsheid, terwijl hij vooral landschappen schildert. Hockney is een oude man en gaat al een tijd mee, maar zijn schilderijen zijn allesbehalve ouderwets en stoffig. Ik heb onlangs een tentoonstelling van hem bezocht in het Van Gogh Museum. Als ik voor zijn werk sta, doet dat echt wat met me.’’

Jouw werk is te zien in een voormalig all you can eat-restaurant. Wat zou jij er bestellen? ,,Bami met kipsaté.’’

Floor Dekkers (1985) woont en werkt in Amsterdam, waar ze in 2009 afstudeerde in de richting Beeldende Kunst aan de Gerrit Rietveld Academie.

Floor’s speelse verkenning van nieuwe en ongewone vormen is een weerspiegeling van het idee dat taal een eindeloze reeks van imitatie en toe-eigening is. In haar werk, dat vooral bestaat uit tekeningen en keramieken objecten, bestudeert ze woorden die een imitatie zijn van het amorfe of probeert ze juist amorfe representaties te creëren van woorden die een concretere interpretatie kennen. De vreemde, bolvormige, abstracte vormen die ze daaropvolgend in haar imaginaire catalogi verzamelt en presenteert op en in eigen ontworpen displays en frames, zijn een futiele doch poëtische poging, om een nieuwe taal van vormen en kleuren te creëren. Het is een poging om verborgen uitdrukkingswijzen en onontgonnen vergezichten van creatieve representatie bloot te leggen.