Elfi Voermans

‘Ik zie mijzelf als allesheerser over mijn kunst, ideeën en opvattingen’

Waar kunnen we jouw werk aan herkennen? ,,De natuur als inspiratiebron, de vergankelijkheid en de pracht en praal die de natuur ons biedt, zijn vaak het startpunt bij het maken van werk. Ik zie mijzelf als ‘allesheerser’ over mijn kunst, ideeën en opvattingen: als ‘Moeder’ of ‘Oergodin’ van een nog te ontwikkelen rijk. Het doorbreken van taboes, het uitvergroten van clichématigheden en met name hoe de mens zich in deze tijd tot de natuur verhoudt, geef ik middels (mijn) persoonlijke ervaringen bloot.
            Materialen (natuurlijke- en plantaardige)  die afkomstig zijn uit mijn directe omgeving in combinatie met producten uit de wegwerpmaatschappij voeren de boventoon. Waarbij ik indirect de verwijzing maak naar de symbolische betekenis van een ‘Vanitas’ stilleven. Door de consumptiemaatschappij in stand te houden, maakt de natuur steeds meer plaats voor een kunstmatige leefomgeving. Hiermee lijkt de scheidslijn tussen natuurlijk of onnatuurlijk te verdwijnen en zich een andere waarheid te ontwikkelen over wat een natuurlijke habitat is.               Kenmerkend aan mijn werk is de wijze waarop diverse materialen zijn samengebracht en vaak als esthetisch wordt ervaren. Ambachtelijke technieken, die over het algemeen veel tijd in beslag nemen gaan gepaard met ‘goedkope’ materialen uit de wegwerpmaatschappij. Op deze manier probeer ik aandacht te vragen voor hetgeen dat vaak niet opvalt of wat snel wordt ingewisseld voor iets nieuws omdat het zijn dienst al heeft bewezen.’’

Welke kunstenaar inspireert jou? ,,Grayson Perry is een van mijn grote helden omdat hij zo toegewijd aan zijn werk lijkt te werken. Over het algemeen zijn de werken ook van ambachtelijke aard, maar wel uitgevoerd met de technieken van nu. Daarbij maakt hij niet alleen kunst, maar is zijn hele voorkomen al een waar kunstwerk zelf. Ook vind ik het persoonlijk krachtig dat hij in staat is om hedendaagse maatschappelijke veranderingen op een subtiele en esthetische manier weer te geven.’’

Hoe ga jij te werk? ,,Ik heb een enorme verzameldrang voor dingen afkomstig uit de natuur. Van dode en platgereden dieren tot verschimmelde bloemen uit een vaas. De mensen in mijn directe omgeving weten dat ik deze bijzondere manier van verzamelen heb en komen dan ook regelmatig met materialen die zij voor mij hebben bewaard aan de deur. Soms kan het jaren duren voordat ik de juiste bestemming heb gevonden voor een van mijn voorwerpen. Vaak op intuïtieve wijze breng ik verschillende (gevonden) voorwerpen bij elkaar. Spelenderwijs ontdek ik vaak nieuwe informatie, dat voldoende aanknopingspunten geeft om zowel inhoudelijk als artistiek een onderzoekstraject in te starten. Maar de gebondenheid van een bepaalde plek kan ook zorgen dat ik nog meer materiaal verzamel, fotografeer en er later in mijn atelier weer mee aan de slag ga. Het uiteindelijke ‘verhaal’ zorgt voor een specifiek medium waarin ik mijzelf dan uitdruk, maar over het algemeen zijn het er verschillende door elkaar heen verwerkt. Maar door de ambachtelijke technieken die ik over het algemeen wel hanteer, lijkt er een duidelijke rode draad te ontstaan.’’

Waarom doe je mee aan Vensterbank? ,,Ik vind het geweldig om te zien dat er steeds meer alternatieve plekken ontstaan voor het tonen van kunst aan publiek. Waar eerst met name de musea er waren om naar kunst te kijken, kun je het nu zo gek nog niet bedenken. Daarbij ga ik graag zelf het experiment aan om mijn werk te tonen op diverse plekken en te plaatsen in een andere context.
            Omdat het voor mij heel waardevol is om op die manier ook tijd te creëren voor het beschouwen van mijn eigen werk. Het is bijna het ultieme moment van zelfreflectie. Wat overigens soms ook pijn kan doen.  Maar over het algemeen haal ik er altijd hele waardevolle informatie uit, en kan ik dit weer meenemen in een volgende situatie. Het is zoiets als optreden met een band op verschillende podia en locaties, waarbij de hele entourage een rol speelt. De informatie die je als maker terug krijgt, mits je ervoor open staat, is enorm waardevol.’’

Waar in Leiden kom je graag? ,,Als ik aan Leiden denk, dan denk ik al snel aan Hortus Botanicus. Een prachtige plek om verschillende planten en bloemen te bewonderen, verzameld vanuit diverse werelddelen. Hortus Botanicus vind ik een hele inspirerende plek. Er is veel kennis te vergaren over de diversiteit van onze natuur en vaak daadwerkelijk ook te aanschouwen.’’

Jouw werk is te zien in een voormalig all you can eet-restaurant. Wat zou jij er bestellen? ,,Over het algemeen houd ik niet zo van het ‘all you can eat-principe’. Ik zou daar hoogstwaarschijnlijk dan ook niet zomaar zijn aangeschoven. Maar als de indirecte vraag hierachter luidt: “Wat is je lievelingseten?” Dan zou ik sushi zeggen. Ook binnen de context van een all you can eat-restaurant is het eigenlijk best passend, bedenk ik me nu. Ik eet om die reden (en omdat het ook best kostbaar is) niet heel vaak sushi in een restaurant.’’

Bloem en keramiek
A holy cross (2017)
I've told you my secret (2017)
Out of the little box (foto Gomulan Gallery)
Work in progress....
Work in progress...

In mijn werk streef ik naar een universele beeldtaal, op zoek naar de grens tussen esthetiek en het macabere. Thema’s als angst, verval, seksualiteit, religie, dood en verderf spelen een belangrijke rol in mijn onderzoek naar ‘moederschap’. Tastend naar bewijslast, voel ik een immense drang om mijn vondsten te conserveren. Vanuit persoonlijke en maatschappelijke gebeurtenissen neem ik mijzelf (en mijn kinderen) als onderwerp. Archetypen, historische figuren en natuurlijke processen dienen als leidraad voor het creëren van mijn eigen universum, waarbij ik een vertaalslag probeer te maken naar het hier en nu. Objecten week ik los van hun oorspronkelijke betekenis en bestaande symbolieken voorzie ik van een andere invulling, waardoor de scheidslijn tussen toekomst, heden en verleden steeds vager wordt. Vaak bestaan mijn werken uit losse elementen, verschillende technieken en media die samen een installatie vormen. Graag geef ik de toeschouwer hierbij het gevoel mijn persoonlijke ruimte te betreden.

www.11i.nl
www.instagram.com/elfivoermans