Caz Egelie

‘Ik wil laten zien hoe jonge kunstenaars zich verhouden tot een andere tijd’

Waarom doe je mee aan Vensterbank? ,,Voor mij is het een volgende stap in de ontwikkeling die Marissa en ik doormaken. We hebben samen de docentenopleiding gevolgd aan de HKU en ik heb in 2017 in het pand waar zij woont met andere afgestudeerde kunstenaars een expositie gehouden: Get them while they’re hot. Dus toen ze mij vroeg om curator te zijn bij de tweede editie van Vensterbank was ik meteen enthousiast. Er is in Leiden niet veel voor hedendaagse jonge kunstenaars. Ik vind het gaaf dat het haar is gelukt deze nieuwe locatie te regelen.’’

Wat kunnen we van deze expositie verwachten? ,,Het thema van deze expositie is Bouffon et sa marotte, in het Nederlands vertaald De nar en zijn narrenstaf. Ik heb grote interesse in de middeleeuwen en die periode gebruik ik vaak als inspiratie voor kunst van nu.  Ik werk bijvoorbeeld veel met kleur en kostuums. Ik vind het fijn dit soort projecten vanuit een persoonlijke fascinatie of obsessie aan te pakken, dus ik heb vijf kunstenaars gevraagd die net als ik in hun werk regelmatig teruggrijpen naar het verleden. Ik wil laten zien hoe jonge kunstenaars zich verhouden tot een andere tijd. Het zijn mensen waar ik bewondering voor heb, bijna een soort idolatie, en door zo’n project als Vensterbank kun je als kunstenaars een soort vriendschap aangaan. Dat vind ik een leuke manier van werken.’’

Waar kunnen we jouw werk aan herkennen? ,,Het zijn altijd een installaties waar sculpturen, video en performances samenkomen. Ik werk vaak samen met anderen: zangers, dansers of kunstenaars. Mijn werk is altijd een reactie op dingen die ik in de kunstwereld zie. Kunst over de kunst, zeg maar. Mijn werk is een mix van kritisch en liefdevol naar kunst kijken. Ik houd ervan om de regels die in de kunstwereld gelden te bevragen. Ik zie vaak dat kunst op een sacrale manier wordt gepresenteerd, in een open ruimte en stille omgeving. Ik probeer daarvan los te komen en mensen een heel nieuwe ervaring te geven. Dat de grens tussen performance en bezoeker vervaagt, doordat bezoekers bijvoorbeeld iets mogen aanraken of kunnen meedoen.’’

 

Welke kunstenaar inspireert jou? ,,Michael Portnoy. Hij reflecteert met zijn performances op de staat van de kunstwereld en weet zijn publiek daar heel goed bij te betrekken. Bij de tentoonstelling Relational Stalinism in Witte de With – hij noemde het een musical – kreeg je als bezoeker in elke zaal een performance te zien, maar je zag niet allemaal hetzelfde. Soms mocht een select groepje een andere ruimte in, waardoor iedereen een andere ervaring had. Vaak denken mensen: we zien hetzelfde kunstwerk, dus we hebben vast dezelfde ervaring. Een performance als die van hem is een manier om het gesprek aan te gaan over verschillende belevingen van kunst.’’

Jouw werk hangt in een all you can eat-restaurant. Wat zou je er sowieso bestellen? ,,Pepper bun, een broodje dat in Taiwan wordt gegeten. De buitenkant is krokant met sesamzaad en van binnen is het broodje heel sappig met lente-ui en peper. Binnenkort ga ik weer naar Taiwan voor een residentie. Ik ga daar anderhalve maand kunst te maken in een atelier en dan ga ik ook zeker weer pepper bun eten. Ik ben een paar jaar geleden voor het eerst op vakantie geweest in Taiwan en verliefd geworden op het land. Je vindt er veel kleine creatieve initiatieven en kunstplekjes. Iets wat ik in Nederland soms mis.’’

Door Michiel Westbeek

Caz Egelie creates sculptures, performances and 3d-animations. This large, multi-disciplinary body of work is full of art-historical references and individual works which reference each other. The visual vocabulary of these images – the colours, the buildings, the clothes – is combined with his conceptual approach, and his appetite for theatre and performativity. Among his influences are the Commedia dell’Arte theatre of Renaissance Italy, but also the scenography and costume designs of the modernist BAUHAUS.

In the Middle Ages, the court jester had a serious role, which was to speak truth to power, and Caz Egelie has taken on this role for himself. In inventing new and original ways of combining artistic practices and presenting his installations and performances, Caz is engaging in institutional critique from the position of the jester, resulting in what one could call ‘institutional jest’.

www.cazegelie.com
www.instagram.com/cazegelie