Annabelle Binnerts

‘Ik zoek in romans naar beschrijvingen van plekken die niet kunnen bestaan’

Waaraan kunnen we jouw werk herkennen? ,,Een belangrijk thema in mijn werk is taal en dan specifiek hoe we taal gebruiken om vat te krijgen op de ruimte om ons heen. Ik ben nu op witte panelen teksten aan het schilderen. Het zijn beschrijvingen van allerlei plekken die ik uit korte verhalen en romans heb gehaald. Ik zoek ruimtes die in het echt niet kunnen bestaan, zoals ‘An alley with two dead ends’. Je kunt het je voorstellen, maar eigenlijk is een steeg geen steeg als de weg aan twee kanten doodloopt. Ik vind het mooi hoe een beschrijving van een plek in een verhaal een metaforische betekenis kan hebben. Bijvoorbeeld dat een plek iets kan zeggen over hoe het personage zich voelt.’’

Hoe ga je te werk? ,,Vaak begint mijn werk vanuit een vraag die me bezighoudt. Ik cirkel dan een beetje om die vraag heen en produceer werken die verschillende kanten belichten. Meestal maak ik installaties die uit losse onderdelen bestaan. Ik ben momenteel veel aan het schilderen, maar werk ook met video en maak performances. Zo heb ik de panelen met teksten bijvoorbeeld in een installatie getoond samen met twee performances.’

Waarom doe je mee aan Vensterbank? ,,Ik vind de plek mooi en ik vind het leuk dat het heel compacte boxen zijn. Meestal neem ik nogal veel ruimte in met mijn werk, dus ik vind het juist een uitdaging een keer een kleine installatie te maken.’’

Wat heb jij met Leiden? ,,Ik woon in Utrecht en studeer in Rotterdam, dus eigenlijk niet zo veel. Ik vind Leiden wel een leuke stad, maar op een of andere manier kom ik er niet zo vaak.’’ 

Welke kunstenaar vind je  interessant? ,,Ik heb  een boek van Jana Gunstheimer in mijn studio liggen dat ik heel interessant vind. Zij is een Duitse kunstenares die veel tekent. In het boek heeft ze een fictief gebouw ontworpen waar een grote tentoonstelling van haar werk is te zien. In het boek leidt ze je als het ware door het museum. Ook Tine Melzer vind ik interessant. Zij maakt werk dat over taal gaat en weet veel van linguïstiek. Ik weet daar zelf niet heel veel van, dus ik vind het leerzaam over haar werk te lezen.’’

Jouw werk is te zien in een voormalig all you can eat-restaurant. Wat zou je er bestellen? ,,Een goedgevulde noodlesoep met tofu en verschillende kruiden. Ik vind het moeilijk om dat gerecht zelf te maken, dus ik eet dat graag als ik uit eten ga.’’

Vocabulary of the Void (installation)
Traces of a Supposed Chain of Mountains (installation)
The Printer (performance) - Foto Bart Lunenburg
The Reader (performance) - Foto Bart Lunenburg
Reads like a Book (installation) - Foto Bart Lunenburg

Annabelle Binnerts (1995) is a visual artist based in Rotterdam & Utrecht. Often working with text, photography, drawing and performance, her works go into the relationships we have with our surroundings, in particular those kind of spaces that we can’t get a hold of. Themes like emptiness, categorisation and the human measure form a point of departure from which a process of collecting, writing and drawing starts. Often resulting in installations, videos or publications.

For her current project Reads like a Book she is focussing on the way in which (non-existent) spaces and places are expressed in text and in books. For example, she is examining the way in which a book can function as a map for a non-existent world, or how the description of a place can function as a metaphor.

www.annabellebinnerts.nl

instagram.com/annabellebinnerts